Dinsdag 25 februari
Vandaag begint de dag met het volgen van lessen met de buddy’s. De eerste les is scheikunde. De les gaat over het periodiek systeem. De docent vertelt heel enthousiast over zijn vak en waar alle elementen vandaan komen. Na scheikunde hebben we Oromic, de lokale taal.
Na de lessen gaan we bezig met Life Skills. We beginnen met het maken van de River of Life. Hierbij teken je een rivier gebaseerd op je leven. Bij een hoogtepunt teken je een vis, bij een probleem een rots en bij pijn/rouw een krokodil. Eftu, mijn buddy, vertelt over de momenten waarop haar broertje en zusje geboren zijn. Ze heeft echter ook een rots getekend, deze staat voor het overlijden van haar oma. Daarnaast tekent ze ook een vis omdat ze naar school mag gaan en dat ze leuke vrienden heeft op school. Het is leuk om te zien dat Zelalem (Wessels buddy) een vis getekend en daar bij geschreven ‘becoming Wessels buddy’, en Helen ( Iris’ buddy) heeft opgeschreven ‘friend come to school’ waarmee ze Iris bedoelt.
Na de River of Life gaan we uitdagingen op school in kaart brengen: Issue Mapping. Jongens en meiden worden verdeeld in verschillende groepjes, Ethiopiers en Nederlanders gemixt. Veel voorkomende problemen zijn onder andere geen schoon toilet, geen water op school, veel leerlingen in een klaslokaal, niet genoeg materialen en meisjes die zich onveilig voelen onderweg naar school. Wat opvalt is dat veel mannelijke buddy’s dingen als schoolmaterialen en klaslokalen voornamelijk belangrijk vinden, waar meiden onderwerpen als schoon water en toiletten belangrijker vinden. Na de lunch gaan we verschillende toneelstukjes maken over deze onderwerpen.
Vlak voordat we gaan lunchen, komt er een hele zwerm sprinkhanen langs. De sprinkhanenplaag is hier op het moment geen groot probleem, maar je ziet dat de Ethiopische leerlingen het toch serieus nemen. Al snel worden er wat takken met blaadjes verzameld en gaan de leerlingen op de sprinkhanen jagen. Een aantal van ons gaan de Ethiopische leerlingen helpen met het voorkomen dat in deze regio ook een ware plaag komt.
Door Nathalie
Na de lunch gaan we toneelstukjes maken over de onderwerpen die zijn besproken in de ochtend. Aan de hand van die ‘challenges’ kiest ieder groepje een onderwerp. Jongens en meiden worden nu wel gemixt, zodat de verschillende rollen kunnen worden gespeeld. Ieder groepje krijgt een startzin en nog een andere zin die aan bod moet komen in het toneelstukje. Voor ons zijn dat: ‘It is time to go to school, we have to walk 30 minutes...’, en ‘oh no, I am scared of the boys’. Samen met Juul, Bontu, Bram, Uzef en Furdosa beelden we uit hoe meisjes soms worden lastiggevallen wanneer ze onderweg naar school zijn. Ook laten we zien dat goede vrienden kunnen helpen om minder last te hebben van deze problemen.
Tijdens de voorbereidingen merken we dat de Nederlandse leerlingen wat meer het voortouw nemen, maar als we eenmaal op weg zijn komen ook de Ethiopische leerlingen met goede ideeën. Ondanks de taalbarriere hebben we er een mooi stukje van kunnen maken. Andere toneelstukjes gaan over het gebrek aan water, de vieze wc’s en het gebrek aan materialen voor docenten en leerlingen op school.
Na een tiental minuten voorbereiden gaan we de toneelstukjes aan elkaar opvoeren.
Je kan mooi zien dat in elk toneelstukje een boodschap zit, net als een begin, conflict en een slot.
De bedoeling van deze oefening kwam goed naar voren. Het in beeld brengen van de problemen die leerlingen ervaren om goed naar school te kunnen gaan. Hierbij hebben we oorzaken, gevolgen, voorbeelden en mogelijke oplossingen langs zien komen.
Door Blossom
Reacties (15)